Innovationsslangen


Innovationsslangen er et redskab til den brugerdrevet og struktureret innovationsprocess.
Når der arbejdes innovativt er det, i følge changepilot, vigtigt at medinddrage et brugerperspektiv. Ved at have fokus på den reelle brugerindsigt, får vi også belyst de reelle problemer og behov som er hos patienten. Herved fremmes en menneske - drevet process, frem for den industri - drevet.  




Figuren ovenfor, illustrerer Innovationsslangens 5 faser, den struktureret innovationsproces, og hvor meget de enkelte faser fylder i processen. figuren viser også, at det i nogle faser er vigtigt at åbne op for nye imput og i andre faser at kunne snævre mere ind. Hver fase vil blive beskrevet nedenfor

De 5 Faser

Fase 1 - Forventningsafklaring
Den første fase går ud på at fastsætte ambitionsniveau. Det er her tilladt at re-tænke og gå nye veje mens man er i processen. I første fase diskuteres der emner som projektets fokus, ambitionsniveau, gruppens forventninger, budget osv. Fase 1 er en form for systemisk tænkning omkring processen. det er den korteste fase, som fylder ca. 5% af det samlede forløb.


Fase 2 - Research
Fase 2 går ud på, at undersøge brugerens eget behov. Man skal se det fra brugerens perspektiv. Det er i denne fase, man får skabt det grundlæggende for at tænke innovativt, på baggrund af det man observerer, interviewer, fotograferer, de scenarier man laver eller lignende.


Fase 3 - Kategorisering & analyse
Den tredje fase går ud på at vi analyserer og kategorisere det materiale vi har fra fase 2, og finder mønstre her ud fra at arbejde videre med. Det analyserede data benyttes som et grundlag for, at fremstille innovative forslag til en evt. tværfaglig gruppe fra virksomheden.


Fase 4 - Konceptudvikling & design
Fase 4 er den kreative fase, som bygger på de udvalgte mønstre fra fase 3. Disse mønstre er udgangspunktet for det kreative arbejde og konkretiseringen. Arbejdet i denne fase skal ende ud i et idé-katalog. Udbyttet af denne fase er en række ideer og koncepter, som bryder med vanetænkningen og matcher brugernes uudtalte behov.

Fase 5 - prototyping & test
Målet med prototyping og test er at kvalitetsniveauet sikres, og produktet er testet i praksis og virker i sammenhæng med brugernes behov. Ved at teste produktet tidligt er der større mulighed for en god feedback. Det er her ideer bliver til virkelighed og deres kvalitet og aktualitet bliver testet. 
8) (Brugerdrevet innovation P. 5-11)


Vores fremgangsmåde
I den første fase brugte vi meget tid på at brainstorme og finde ud af, hvad vores fokus skulle være, og hvem vi som studerende skulle henvise os til. Da vi havde fundet ud af, hvordan opgaven skulle opstilles, kom vi i gang med fase 2. På baggrund af interviews og scenarie kunne vi nu begynde at tænke innovativt og finde frem til, hvad vores innovative produkt skulle være. I tredje fase gik vi mere i dybten med vores projekt. Det var i denne fase analyse og fortolkningsarbejdet af de undersøgelser vi havde foretaget var i centrum.

Under den fjerde fase i projektforløbet, havde vi fokus på selve produktet, altså hvordan det kunne finpudses og tilpasses brugerens behov. Vi har forsøgt at bryde med vanetænkning inden for en kostplan til KOL patienter.
På grund af kort tid med dette innovative projekt forløb, har vi desværre ikke kunne kvalitetssikre vores produkt. Vi har forsøgt at få et interview med en KOL patient, men det har desværre ikke kunne lade sig gøre. I et interview med brugeren, kunne vi have kommet endnu nærmere den egentlige problemstilling, og dermed også have fundet forslag til den helt ideelle løsning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar